amfori BSCI

Standard etyczny amfori BSCI

amfori BSCI (Business Social Compliance Initiative) to globalny standard etyczny, pierwotnie opracowany przez niemieckie sieci handlowe. Obecnie (www.amfori.org) stosowany jest na całym świecie do oceny warunków pracy w łańcuchach dostaw.


Organizacja i członkowie

Do inicjatywy należy ponad 2 400 firm, w tym m.in.:

ALDI, LIDL, JYSK, REWE, Metro Group, Otto Group, Deichmann, Tom Tailor, Esprit, COOP, OBI, Peek & Cloppenburg i wielu innych.


Proces audytu

  • Audyty przeprowadzają zatwierdzone jednostki audytowe.
  • Koszty ustalane są między zamawiającym a dostawcą.
  • Initial Audit – ocena wyjściowa decydująca o dalszych krokach.
  • Follow-Up Audit – jeśli wykryto poważne niezgodności, musi odbyć się w ciągu max. 12 miesięcy.
  • Gdy zakład spełnia wszystkie wymagania, kolejny audyt następuje nawet po 3 latach.


Kluczowe zasady amfori BSCI

  1. Wolność zrzeszania się – pracownicy mogą zakładać związki zawodowe lub rady pracownicze.
  2. Brak dyskryminacji – zakaz jakiejkolwiek formy nierównego traktowania.
  3. Zakaz pracy dzieci – zatrudnianie osób poniżej 15 roku życia jest niedopuszczalne.
  4. Godne wynagrodzenie – co najmniej zgodne z lokalnym prawem, wypłacane terminowo i przejrzyście.
  5. Czas pracy – maks. 48 godzin tygodniowo + 12 nadgodzin lub zgodnie z lokalnym prawem jeśli ustala mniejsze limity czasu pracy.
  6. Zakaz pracy przymusowej – w tym przechowywania oryginalnych dokumentów pracowników czy depozytów.
  7. Bezpieczne środowisko pracy – obowiązkowe szkolenia BHP, środki ochrony, dostęp do pitnej wody, analiza ryzyka zawodowego, PPE, PPOŻ.
  8. Ochrona środowiska – dbałość o ekologiczne aspekty działalności.
  9. Zarządzanie etyką – firmy muszą wdrożyć zasady standardu i monitorować ich stosowanie.