RSCI

RSCI – Responsible Supply Chain Initiative (Branża motoryzacyjna)

RSCI to inicjatywa opracowana przez przedstawicieli przemysłu motoryzacyjnego, której celem jest wspieranie zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialnych praktyk społecznych w globalnym łańcuchu dostaw. Standard ten (www.rsci.online/en ) został stworzony, aby ujednolicić podejście do audytów socjalnych i zmniejszyć obciążenie dostawców wieloma różnymi kontrolami. Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) w roku 2021 założyło stowarzyszenie RSCI.


Główne cele RSCI:

  • Promowanie godnych warunków pracy i przestrzegania praw człowieka,
  • Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • Wspieranie przejrzystości i zgodności z normami etycznymi,
  • Minimalizowanie wpływu środowiskowego w łańcuchu dostaw,
  • Zwiększenie efektywności i porównywalności audytów socjalnych w branży automotive.


Kluczowe cechy standardu RSCI:

  • Skoncentrowany na aspektach społecznych, etycznych i środowiskowych,
  • Opiera się na uznanych międzynarodowych normach, takich jak konwencje ILO, wytyczne OECD oraz zasady ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka,
  • Wspólny system audytów, który pozwala wielu producentom korzystać z jednej oceny dostawcy,
  • Transparentność procesu audytowego i wyniki dostępne dla członków inicjatywy.


Dla kogo jest RSCI?

RSCI jest przeznaczony dla producentów motoryzacyjnych (OEM) oraz ich dostawców na różnych poziomach łańcucha dostaw.

Standard RSCI jest coraz częściej wymagany przez czołowych producentów samochodów i ich dostawców jako narzędzie do oceny zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej w łańcuchu dostaw.

Do grona firm, które aktywnie uczestniczą w inicjatywie RSCI i mogą wymagać audytów RSCI od swoich dostawców, należą:

Producenci OEM:

  • Audi AG
  • BMW Group
  • Daimler AG / Mercedes-Benz Group AG
  • Ford-Werke GmbH
  • Volkswagen AG
  • MAN Truck & Bus SE
  • Porsche AG

Dostawcy Tier 1 i Tier 2:

  • Robert Bosch GmbH
  • Brose Fahrzeugteile SE & Co. KG
  • Schaeffler AG
  • KIRCHHOFF Automotive GmbH
  • Magna International (Germany) GmbH
  • Thyssenkrupp AG
  • Yanfeng International Automotive Technology.


W systemie RSCI (Responsible Supply Chain Initiative) zakłady produkcyjne są klasyfikowane po audycie na podstawie wyniku oceny, czyli tzw. RSCI Audit Score. Klasyfikacja ta ma pomóc klientom (np. producentom OEM) ocenić ryzyko społeczne i środowiskowe związane ze współpracą z danym dostawcą.


Klasyfikacja zakładów po audycie RSCI

Wynik audytu (wyrażony w procentach) decyduje o przypisaniu zakładu do jednej z czterech kategorii:

A – Bardzo dobry (90–100%) -zakład spełnia większość lub wszystkie wymagania standardu; brak istotnych niezgodności. Może być audytowany ponownie dopiero za 3 lata.

B – Dobry (75–89%) - zakład spełnia wymagania z drobnymi niezgodnościami. Wskazane działania korygujące, ale brak krytycznych naruszeń. Audyt co 2 lata.

C – Średni (60–74%) - występują znaczące niezgodności. Konieczne działania naprawcze i ewentualna weryfikacja ich wdrożenia. Kolejny audyt w krótszym czasie.

D – Niewystarczający   (poniżej 60%) – podczas audytu zidentyfikowano poważne niezgodności lub naruszenia (np. praca przymusowa, poważne zagrożenia BHP). Wymagane są natychmiastowe działania i możliwe zawieszenie współpracy.