ICS

Standard Etyczny ICS (Initiative Clause Sociale)

Francuska Federacja Handlu (FCD) po raz pierwszy opublikowała standard etyczny ICS w 1998 roku. Standard ten (www.ics-asso.org ) opiera się na wytycznych Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO), normie SA 8000 oraz przepisach prawa lokalnego. Celem ICS jest zapewnienie odpowiedzialnych praktyk społecznych w łańcuchu dostaw.


W tworzenie standardu zaangażowane były m.in. następujące firmy: Auchan, Carrefour, Groupe PPR, Okaidi, Systeme U, Monoprix, E. Leclerc, Galeries Lafayette, Cora Rovera, Casino, ADEO i Camif. Firmy te mają dostawców również w Polsce i wymagają od nich przestrzegania zasad ICS.


Obszary standardu ICS:

0. System zarządzania i dokumentacja

Ten obszar ma charakter informacyjny i nie wpływa na ogólną ocenę zakładu. Oceniane są: istnienie systemu zarządzania, sposób dokumentowania działań, udokumentowanie regulacji dotyczących wynagrodzeń, czasu pracy itp.


1. Zakaz zatrudniania dzieci

Zakazane jest zatrudnianie dzieci poniżej 15. roku życia (lub 14 lat w krajach rozwijających się). Audyt sprawdza:

  • minimalny wiek zatrudnienia zgodnie z lokalnym prawem,
  • przestrzeganie przepisów dotyczących pracowników młodocianych,
  • ewentualne inspekcje ze strony służb państwowych.


2. Zakaz pracy przymusowej

Audytorzy sprawdzają:

  • zatrudnienie obcokrajowców i więźniów oraz stosowne pozwolenia,
  • swobodę wyrażania opinii przez pracowników,
  • możliwość opuszczenia miejsca pracy po zakończeniu zmiany,
  • obecność służb ochrony.


3. Zakaz dyskryminacji

Audyt ocenia:

  • równość dostępu do szkoleń i pracy w nadgodzinach,
  • równość wynagrodzenia między kobietami i mężczyznami,
  • traktowanie członków związków zawodowych,
  • ochronę kobiet w ciąży przed dyskryminacją,
  • działanie systemu zgłaszania przypadków dyskryminacji.
  • szkolenia pracowników z zagadnień związanych z zapobieganiem dyskryminacji i mobbingu


4. Zakaz nielegalnych praktyk dyscyplinarnych

Dozwolone są jedynie kary zgodne z prawem. Oceniane są:

  • rodzaje stosowanych kar,
  • informowanie pracowników o możliwych sankcjach,
  • szkolenia kadry kierowniczej z zasad stosowania kar dyscyplinarnych,
  • możliwość odwołania się od decyzji.


5. Wolność zrzeszania się

Pracownicy powinni mieć możliwość tworzenia i przystępowania do związków zawodowych lub alternatywnie uczestniczenia w radzie pracowniczej lub układach zbiorowych. Weryfikowana jest też możliwość zgłaszania skarg przełożonym wyższego szczebla.


6. Przestrzeganie norm czasu pracy

Weryfikowane są:

  • rejestry czasu pracy wszystkich pracowników,
  • przestrzeganie przepisów prawa dotyczących czasu pracy,
  • zapewnienie dni wolnych i przerw.


7. Wynagradzanie za pracę

Audytorzy oceniają:

  • zgodność wynagrodzenia z przepisami prawa (minimum płacowe, dodatki za nadgodziny, pracę nocną, święta),
  • sposób wypłaty (gotówka, przelew),
  • terminowość,
  • przejrzystość i szczegółowość wyliczeń wynagrodzenia,
  • ewentualne potrącenia.


8. BHP i PPOŻ

Najobszerniejszy obszar audytu. Sprawdzane są między innymi:

  • przestrzeganie zasad BHP i PPOŻ na terenie zakładu,
  • dokumentacja techniczna (np. UDT),
  • lista substancji niebezpiecznych,
  • rejestr wypadków i działania korygujące,
  • przeszkolenie pracowników,
  • stan toalet i pomieszczeń socjalnych,
  • przeprowadzanie próbnych ewakuacji,
  • zapewnienie dostępu do pracowników przeszkolonych z zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
  • oznakowanie i drożność dróg ewakuacyjnych.