Standard Etyczny ICS (Initiative Clause Sociale)
Francuska Federacja Handlu (FCD) po raz pierwszy opublikowała standard etyczny ICS w 1998 roku. Standard ten (www.ics-asso.org ) opiera się na wytycznych Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO), normie SA 8000 oraz przepisach prawa lokalnego. Celem ICS jest zapewnienie odpowiedzialnych praktyk społecznych w łańcuchu dostaw.
W tworzenie standardu zaangażowane były m.in. następujące firmy: Auchan, Carrefour, Groupe PPR, Okaidi, Systeme U, Monoprix, E. Leclerc, Galeries Lafayette, Cora Rovera, Casino, ADEO i Camif. Firmy te mają dostawców również w Polsce i wymagają od nich przestrzegania zasad ICS.
Obszary standardu ICS:
0. System zarządzania i dokumentacja
Ten obszar ma charakter informacyjny i nie wpływa na ogólną ocenę zakładu. Oceniane są: istnienie systemu zarządzania, sposób dokumentowania działań, udokumentowanie regulacji dotyczących wynagrodzeń, czasu pracy itp.
1. Zakaz zatrudniania dzieci
Zakazane jest zatrudnianie dzieci poniżej 15. roku życia (lub 14 lat w krajach rozwijających się). Audyt sprawdza:
2. Zakaz pracy przymusowej
Audytorzy sprawdzają:
3. Zakaz dyskryminacji
Audyt ocenia:
4. Zakaz nielegalnych praktyk dyscyplinarnych
Dozwolone są jedynie kary zgodne z prawem. Oceniane są:
5. Wolność zrzeszania się
Pracownicy powinni mieć możliwość tworzenia i przystępowania do związków zawodowych lub alternatywnie uczestniczenia w radzie pracowniczej lub układach zbiorowych. Weryfikowana jest też możliwość zgłaszania skarg przełożonym wyższego szczebla.
6. Przestrzeganie norm czasu pracy
Weryfikowane są:
7. Wynagradzanie za pracę
Audytorzy oceniają:
8. BHP i PPOŻ
Najobszerniejszy obszar audytu. Sprawdzane są między innymi: