ICS

Standard Etyczny ICS (Initiative Clause Sociale)
Francuska Federacja Handlu (FCD) po raz pierwszy opublikowała standard etyczny ICS w 1998 roku. Standard ten (www.ics-asso.org ) opiera się na wytycznych Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO), normie SA 8000 oraz przepisach prawa lokalnego. Celem ICS jest zapewnienie odpowiedzialnych praktyk społecznych w łańcuchu dostaw.
W tworzenie standardu zaangażowane były m.in. następujące firmy: Auchan, Carrefour, Groupe PPR, Okaidi, Systeme U, Monoprix, E. Leclerc, Galeries Lafayette, Cora Rovera, Casino, ADEO i Camif. Firmy te mają dostawców również w Polsce i wymagają od nich przestrzegania zasad ICS.
Obszary standardu ICS:
0. System zarządzania i dokumentacja
Ten obszar ma charakter informacyjny i nie wpływa na ogólną ocenę zakładu. Oceniane są: istnienie systemu zarządzania, sposób dokumentowania działań, udokumentowanie regulacji dotyczących wynagrodzeń, czasu pracy itp.
1. Zakaz zatrudniania dzieci
Zakazane jest zatrudnianie dzieci poniżej 15. roku życia (lub 14 lat w krajach rozwijających się). Audyt sprawdza:
- minimalny wiek zatrudnienia zgodnie z lokalnym prawem,
- przestrzeganie przepisów dotyczących pracowników młodocianych,
- ewentualne inspekcje ze strony służb państwowych.
2. Zakaz pracy przymusowej
Audytorzy sprawdzają:
- zatrudnienie obcokrajowców i więźniów oraz stosowne pozwolenia,
- swobodę wyrażania opinii przez pracowników,
- możliwość opuszczenia miejsca pracy po zakończeniu zmiany,
- obecność służb ochrony.
3. Zakaz dyskryminacji
Audyt ocenia:
- równość dostępu do szkoleń i pracy w nadgodzinach,
- równość wynagrodzenia między kobietami i mężczyznami,
- traktowanie członków związków zawodowych,
- ochronę kobiet w ciąży przed dyskryminacją,
- działanie systemu zgłaszania przypadków dyskryminacji.
- szkolenia pracowników z zagadnień związanych z zapobieganiem dyskryminacji i mobbingu
4. Zakaz nielegalnych praktyk dyscyplinarnych
Dozwolone są jedynie kary zgodne z prawem. Oceniane są:
- rodzaje stosowanych kar,
- informowanie pracowników o możliwych sankcjach,
- szkolenia kadry kierowniczej z zasad stosowania kar dyscyplinarnych,
- możliwość odwołania się od decyzji.
5. Wolność zrzeszania się
Pracownicy powinni mieć możliwość tworzenia i przystępowania do związków zawodowych lub alternatywnie uczestniczenia w radzie pracowniczej lub układach zbiorowych. Weryfikowana jest też możliwość zgłaszania skarg przełożonym wyższego szczebla.
6. Przestrzeganie norm czasu pracy
Weryfikowane są:
- rejestry czasu pracy wszystkich pracowników,
- przestrzeganie przepisów prawa dotyczących czasu pracy,
- zapewnienie dni wolnych i przerw.
7. Wynagradzanie za pracę
Audytorzy oceniają:
- zgodność wynagrodzenia z przepisami prawa (minimum płacowe, dodatki za nadgodziny, pracę nocną, święta),
- sposób wypłaty (gotówka, przelew),
- terminowość,
- przejrzystość i szczegółowość wyliczeń wynagrodzenia,
- ewentualne potrącenia.
8. BHP i PPOŻ
Najobszerniejszy obszar audytu. Sprawdzane są między innymi:
- przestrzeganie zasad BHP i PPOŻ na terenie zakładu,
- dokumentacja techniczna (np. UDT),
- lista substancji niebezpiecznych,
- rejestr wypadków i działania korygujące,
- przeszkolenie pracowników,
- stan toalet i pomieszczeń socjalnych,
- przeprowadzanie próbnych ewakuacji,
- zapewnienie dostępu do pracowników przeszkolonych z zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
- oznakowanie i drożność dróg ewakuacyjnych.